Mei 16, 2016

Kartunis Zunar memalukan Malaysia tetapi mendapat pengiktirafan diluar Negara?

Hai semua...

Bangun pagi gosok gigi
Pergi mandi 
Makan Roti
Tengok laman Cari

Macam tak kena lak...tu semua hanya lakaran, dan nak mengatakan yang aku ni setiap pagi teropong website Cari tu...cari isu-isu yang panas sehingga boleh membakar diri sendiri.

Ishtigfar banyak-banyak....orang pagi-pagi buka cerita yang positif, ni aku pulak duduk cari cerita-cerita yang negatif...Mengucap panjang aku.

Tapi tak pe, yang aku nak share sangat kat korang adalah tentang si Kartunis Zunar tu, yang banyak melukis kartun yang agak kontroversi.

Aku tengok kartun yang dia lukis tu, memang patut lah, diharamkan di Malaysia, rupanya dia ni banyak melukis kartun yang berunsur politik yang banyak menunjukkan aib seorang pemimpin.

Betul korang, memanglah lukisan kartun nya tu sangat kreatif, sehingga diiktiraf di pihak luar Negara, tetapi lukisan nya tu benar-benar boleh menimbulkan satu presepsi yang negatif jika orang lain melihatnya.

Ala! secara logik lah, kita tak kenal seseorang tu, tapi bila orang cerita buruk-buruk tentang seseorang tu, otak kita yang kurang bermutu ni akan terikut, dan bila kita bertemu dengan orang yang diburukkan tu, akan tergambarlah perangai-perangai buruk mereka.

Okey lah, itu pendapat aku, sebab aku ni pun bukan hebat sangat, tapi si kartunis  bernama Zulkifli AnwarUlhaque yang aku kutuk gila-gila cara dia melukis kartun tu telah mendapat pengiktirafan dan menerima "Anugerah Keamanan Karya Kartun 2016", daripada bekas setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ( PBB), Kofi Annan.

World uolssss, ko mampu!!!!

Tulah kan...kita ni duduk menguntuk sana-sini, tapi hakikatnya dia diterima di luar negara, tapi kita kat dalam negara ni, teruskan je mendoakan beliau, moga suatu hari nanti dia akan melakar lukisan kartun yang lebih mengambarkan tentang kebaikan di Malaysia, maklumlah, jika asik bercerita benda-benda yang buruk je, tak kan lah nak biaq orang-orang luar pandang buruk-burk tentang Malaysia...

Ko pergi langit hijau sekalipun, nanti akhirnya ko akan kembali juga ke Tempat kelahiran ko, 

"Tidak salah jika kita berbeza pendapat, bahkan tidak salah juga jika tak setuju dengan pandangan kerajaan tapi kenapa perlu libatkan negara lain." 
Kartunis Zunar memalukan Malaysia tetapi mendapat pengiktirafan diluar Negara?
Kredit FB Oh Media

Kartunis Zunar memalukan Malaysia tetapi mendapat pengiktirafan diluar Negara?
Kredit FB Oh Media


Kartunis Zunar memalukan Malaysia tetapi mendapat pengiktirafan diluar Negara?
Kredit FB Oh Media


Kartunis Zunar memalukan Malaysia tetapi mendapat pengiktirafan diluar Negara?
Kredit FB Oh Media

Kartunis Zunar memalukan Malaysia tetapi mendapat pengiktirafan diluar Negara?
Kredit FB Oh Media

Kartunis Zunar memalukan Malaysia tetapi mendapat pengiktirafan diluar Negara?
Kredit FB Oh Media





Catat Ulasan